خلبان ها در طول پرواز چه کار هایی انجام می دهند؟
همیشه وقتی حرف از سفر و خرید بلیط هواپیما پیش می آید؛ همه ما در مورد برنامه ریزی سفر مانند: انتخاب هتل برای اقامت، جاذبه های گردشگری مقصد، مراکز خرید و رستوران ها صحبت می کنیم. برای سفر کردن آیتم های دیگری وجود دارند که ما آنها را به فراموشی می سپاریم. یکی از مواردی که در سفر با هواپیما بهتر است به آن توجه شود؛ خلبان هواپیما می باشد. بدون شک تا حالا به این مورد اصلا فکر نکرده اید. شغل خلبانی در واقع شبیه به کار متخصص بیهوشی و بیحسی است. امرور می خواهیم این موضوع را که خلبان ها در طول پرواز چه کارهایی را انجام می دهند؟ بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
نظارت بر سوخت و زمان
برای اینکه هواپیما در ارتفاع کروز اولیه خود قرار بگیرد، حدود نیم ساعت زمان می برد. منظور از ارتفاع کروز؛ همان ارتفاع 35 هزار پا می باشد. در طول این مدت خلبان روی پرواز تمرکز می کند و با برج مراقبت درحال گفت و گو و تبادل اطلاعات است. وقتی که هواپیما در ارتفاع مورد نظر قرار گرفت، حالا نوبت انجام کارهای دیگر است.
چک کردن سوخت هواپیما اولین کاری است که خلبان باید در ابتدا پرواز انجام دهد. قبل از پرواز بخش عملیات شرکت، برنامه پروازی برای خلبان صادر می کند که هر خلبان پیش از پرواز برای درسترسی به اطلاعات میزان سوخت در کل پرواز و جزئیات مربوط به سوخت مورد نیاز در هر مرحله را باید بررسی نماید.
بعد از گذشت از اولین منطقه تعیین شده، مرحله تثبیت آغاز می شود. در این مرحله خلبان دوم از روی نمایشگر ها، سوخت باقیمانده در مخازن هواپیما را بههمراه زمان دقیق بررسی می نماید و در پلان پروازی خود یا داشت می کند. با محاسبه سوخت مصرفی و زمان دقیق می توان فهمید که سفر طبق برنامه ریزی پیش می رود.
تغییر مسیر
شاید این موضوع در ذهن شما هم باشد که اگر سوخت تمام شد اتفاقی خواهد افتاد؟ یا اگر یکی از موتور ها از کار افتاد چه باید کرد؟ نگران نباشید، خلبان قبل از شما برای تمام این موارد برنامه ریزی دارد. وقتی حالتی اضطراری برای هواپیما اتفاق افتاد، خلبان وظیفه دارد که با بررسی تمام موارد برای فرود تغییر مسیر را انجام دهد. برای تغییر مسیر همیشه نزدیک ترین فرودگاه ها مناسب ترین گزینه ها نیستند.
برای انتخاب فرودگاه مناسب باید جایی انتخاب شود که تنها برای فرود مناسب نباشد، بلکه شرایط مساعد برای پرواز دوباره هم در فرودگاه فراهم باشد. نکته دوم توجه به شرایط آب و هوای منطقه ای که به آنجا تغییر مسیر داده می شود. خلبان بعد از بررسی موارد ذکر شده، دور نام فرودگاه روی نقشه دیجیتال پیش روی خود خط می کشد تا فرودگاه مورد نظر را از دیگر جاها متمایز کند.
اجازه عبور از حریم اقیانوس اطلس
چون مسیر اقیانوس اطلس شمالی یکی از شلوغ ترین مسیر های هوایی است و سیستم های رادار توانایی پوشش کامل این مسیر را ندارند، برای مدیریت ازدحام و ترافیک هوایی مسیر هایی ایجاد می شود. از جمله کارهایی که خلبان در طول پرواز باید انجام دهند؛ هنگام نزدیک شدن به این مسیر ها درخواست اجازه از ای تی سی می کند. ای تی سی هم بعد از ثبت تمام درخواست مجوز پرواز را صادر می کند. بعد از دریافت مجوز، هر دو خلبان باید مسیر، ارتفاع و سرعت از پیش برنامهریزی شده برای هواپیما را با مفاد مجوز صادر شده برای خود به دقت تطبیق دهند و مسیر پرواز خود را طی نمایند.
خوابیدن خلبان حین پرواز
از کارهایی که خلبان در طول پرواز انجام می دهد، خوابیدن و استراحت کردن در یک پرواز طولانی است. وقتی یک پرواز حدود 17 ساعت طول می کشد، خلبان باید هنگام فرود بهترین وضعیت روحی و جسمی را داشته باشد تا تمام توانایی خود موقع فرود هواپیما بکار گیرد. بیشتر هواپیما هایی که به مسافت های دور حرکت می کنند دارای فضای اختصاصی برای خلبان هستند. این فضا معمولا دور از دسترس و تاریک است. همچنین تجهیزات کافی برای کنترل هوا را هم در این فضاها تعبیع شده است. از این رو مکانی مناسب و عالی برای استراحت و تجدید قوا خلبان محسوب می شود.
دوری بودن از شرایط بد جوی
یکی از کارهای اصلی خلبان حفظ ایمنی و آرام آسده نگه داشتن مسافران در پرواز است. خلبانان قبل از پرواز نقشه آب و هوایی مسیر را بررسی می نمایند تا اگر تغییراتی در شرایط جوی ایجاد شد براحتی آن را کنترل نمایند. اکثر هواپیما های مسافربری به سیستم رادار هواشناسی با قابلیت کشف پدیده های جوی مجهز هستند. این سیستم ها اطلاعات لازم را بر روی نمایشگر خلبان نشان می دهند، تا خلبان با استفاده از دانش خود با توجه به شرایط تصمیم گیری کند.
برنامهریزی برای ورود به فرودگاه
زمانیکه به مقصد سفر نزدیک می شوید، خلبان ها باید اطلاعات مربوط به هواشناسی مقصد، باند مورد نظر و روش پرواز را بررسی نمایند. برای اینکه خدمه پرواز بتوانند فاصله فرود با در نظر گرفتن وضعیت باند محاسبه نمایند؛ به اطلاعاتی نظیر: جهت و سرعت باد، دما، طول باند و میزان لغزندگی باند نیاز دارند تا مرحله تقرب را بهطور خلاصه اجرا کنند. هدف از مرحله تقرب این است که خلبان های حاضر در کابین در مورد چگونگی فرود و خطر های احتمالی باهم صحبت می کنند تا در زمان فرود غافلگیر نشوند و بتوانند تصمیم درستی بگیرند.
- ۹۹/۰۶/۰۵