بلیط هواپیما

مطالب مفید درباره بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

مطالب مفید درباره بلیط هواپیما

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

انواع هواپیماهای مسافربری در ایران

وقتی که شما تصمیم به خرید بلیط هواپیما و سفر می کنید، در واقع یکی از متفاوت ترین وسایل نقیله را برای سفر خود انتخاب نموده اید. هواپیما وسیله ای است که با پرواز در آسمان در کوتاه ترین زمان و با احساس راحتی و آرامش خاص شما را به مقصد خود خواهد رساند. هواپیما های بسیاری زیادی در سرتاسر دنیا برای حمل مسافر ساخته و استفاده می شوند. امروز می خواهیم تا با هم انواع هواپیماهای مسافربری در ایران را بهتر و بیشتر بشنایم، با ما همراه باشید.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ 

تولید بوئینگ 737 از سال 1964 در کشور آمریکا آغاز شده است و تا به امروز حدود 5000 مدل از این هواپیما تولید و ساخته شده است. یکی از محبوب ترین مدل بوئینگ، مدل 737 را می توان نام برد که به آن بچه بوئینگ هم گفته می شود. بوئینگ 737 حداقل ظرفیت 149 نفر و حداکثر 189 مسافر را دارد. در مورد خصوصیات فنی هواپیمای بوئینگ 737 می توان به 2 موتور توربوفن که در زیر بال های قرار دارند و سرعتی حدود 890 کیلومتر بر ساعت اشاره کرد. بد نیست بدانید که شرکت های هواپیمایی نفت، کاسپین، آتا ایر و آسمان از بوئینگ 737 در ناوگان هوایی خود استفاده می کنند.

 بوئینگ ۷۲۷

بوئینگ 727 یکی از انواع هواپیماهای مسافربری در ایران است که ساخت آن در سال 1963 آغاز شده است. بوئینگ 727 در واقع یک جت بزرگ مسافربری با بدنه ای باریک است. از جمله مشخصات فنی این هواپیما که تولید آن در سال 1984 متوقف شد می توان به 3 موتور در اندازه متوسط و سرعت 965 کیلومتر در ساعت اشاره کرد. جالب است بدانید که بدلیل کوچک بودن هواپیما برای فرود به باند پرواز بزرگ نیازی ندارد و بیشتر در پرواز های منطقه ای و داخلی مورد استفاده قرار می گیرد، و این مورد دلیلی بر کسب افتخار جهانی بوئینگ 727 شده است.

بوئینگ ۷۵۷

از دیگر انواع هواپیما های مسافربری در ایران بوئینگ 757 با پیکره ای لاغر و دو موتور را می توان نام برد. بوئینگ 757 ظرفیت 289 مسافر و سرعتی حدود 912 کیلومتر برساعت را دارد. طراحی و ساخت هواپیمای بوئینگ 757 از سال 1982 آغاز شد و تا سال 2004 ادامه داشت. بهتر است بدانید که موتور های توربوفن بوئینگ 757 زیر بال های هواپیما قرار دارند. اگر می خواهید این مدل بوئینگ را برای سفر انتخاب کنید بهتر است بدانید که، این مدل ها در اختیار شرکت هواپیمایی تابان هستند.

بوئینگ ۷۴۷

آخرین مدل از هواپیما های بوئینگ، بوئینگ 747 است. بوئینگ 747 در واقع هواپیمایی از خانواده جمبوجت ها با 4 موتور است. بوئینگ 747 با ظرفیت حداکثر 550 نفر دومین هواپیمای بزرگ دنیا محسوب می شود. همچنین بوئینگ 747 می تواند تا ۱۴٫۸۰۰ کیلومتر را تنها در یک نوبت پرواز طی نماید. بهتر است بدانید که بوئینگ 747 بیشتر در ناوگان شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان مورد استفاده هستند.

ایرباس 310

هواپیمای ایرباس 310، در واقع یک هواپیمای پهن پیکر با بردی متوسط تا بلند است. جالب است بدانید با اینکه ایرباس 310  کوچک است ولی گنجایش جا به جایی ۲۲۰ مسافر را دارد. تولید ایر باس 310 که بیشتر شبیه به بوئینگ 767 است تا سال 2007 ادامه داشت. بد نیست بدانید که ایر باس 310 برد 8050 کیلومتر دارد. این مدل هواپیماها در ناوگان هوایی شرکت ایران ایر مورد استفاده قرار می گیرند.

ایرباس 320

ایرباس 320 یکی از هواپیما های لاغر پیکر شرکت ایرباس، و از انواع مورد هواپیماهای مسافربری مورد استفاده در ایران است. تولید ایرباس 320 با دو موتور توربوفن زیر بال ها از سال 1984 آغاز شده است. برخی از قابلیت ها و ویژگی هایی که این هواپیما را مورد توجه قرار داده است، ظرفیت حمل 150 مسافر، مصرف خیلی کم انرژی و سوخت که در نتیجه دی اکسید کربن کمتری تولید می شود، می توان اشاره کرد. یکی از جدید ترین مدل های ایرباس 320 در سال 2014 بنام ایرباس 320 نئو تولید شده است که توانسته رکورد فروش بزند. ایران ایر، معراج، کیش ‌ایر، قشم ‌ایر، آسمان و آتا از جمله شرکت هایی هستند که این هواپیما در ناوگان هوایی خود استفاده می کنند.

ایرباس 350

یکی از هواپیما هایی که توانایی حمل 440 مسافر را در مسافت های طولانی دارد؛ ایر باس 350 است. ایرباس 350 هواپیمایی پهن پیکر است که دو موتور توربوفن زیر بال های آن قرار دارند. جالب است بدانید که در ساخت بدنه ایر باس 35 از پلیمر تقویت شده و فیبر کربن استفاده شده است. ایرباس 350 برای اولین بار در سال 2013 برای رقابت با بوئینگ 787 وارد بازار شد. ایر باس 350 کلاس های پروازی مختلفی را پشتیبانی می کند.

هواپیما های مک داگلاس

کار خانه هواپیمایی مک داگلاس مدل های مختلفی از هواپیما ها را ساخته است که توضیحات مختصری در مورد آنها به شما ارائه خواهیم داد:

مدل ام دی 80

مدل ام دی 80 هواپیمایی با دو موتور است. ام دی 80 ظرفیت 172 مسافر در محدود 3476 کیلومتر قابلیت پرواز دارد. ام دی 80 در شرکت هواپیمایی ایران ایرتور و هواپیمایی زاگرس مورد استفاده است.

ام دی 88

ام دی 88 آخرین مدل هواپیما تولید شده توسط مک دانل است، به همین دلیل امکانات بیشتری نسبت به مدل قبل دارد. بدنه ام دی 88 باریک پیکر می باشد و ظرفیت جابجایی 172 مسافر را دارد.

فوکر ۱۰۰

فوکر 100 یکی از انواع هواپیما های ساخت هلند است که با ظرفیت حداکثر 122 نفر در ایران مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است بدانید که هواپیمای فوکر 100 دارای 2 موتور قوی می باشد. همچنین سرعت هواپیمای فوکر 100، حدود 845 کیلومتر برساعت است. فعلا فوکر 100 در ناوگان هوایی شرکت های هواپیمایی ایران‌ ایر، کیش‌ایر، قشم ‌ایر، آسمان و نفت مورد استفاده قرار می گیرد.

  • علی رضایی
  • ۰
  • ۰

نکاتی که قبل از سوار شدن به هواپیما بهتر است توجه شود

یکی از دغدغه های هرکسی هنگام سفر کردن با هوایپما، داشتن یک سفر لذت بخش و بی درد سر می باشد. همانطور که می دانید فرودگاه، مکانی شلوغ و پر جمعیت است و بیشتر وقت ها این شلوغی باعث گیج شدن و فراموش کردن برخی موارد می شود. اینکه بدانید و به یاد داشته باشید که قبل و هنگام سوار شدن به هواپیما چه کارهایی را انجام دهید؛ سفر شما را به یکی از بهترین لحظات مبدل خواهد کرد. اگر برای اولین بار خرید بلیط هواپیما و سفر با هواپیما را تجربه می کنید؛ در این مطلب با ما همراه باشید تا با هم نکاتی که قبل از سوار شدن به هواپیما بهتر ایت توجه شود را بررسی نماییم.

 رعایت فاصله‌ زمانی مناسب برای رفتن به فرودگاه

در هنگام ورود به فرودگاه و قبل از سوار شدن به هوایپما باید کارهایی نظیر: تحویل بار و نشان دادن پاسپورت را انجام دهید که طبیعتا زمان بر هستند. بهتر است برای پروازهای خارجی 3 ساعت و پرواز های داخلی 1 تا 5/1 ساعت زودتر در فرودگاه حضور داشته باشید. دیر رسیدن به فرودگاه با توجه به زیاد بودن هزینه‌ بلیط، در صورت از دست دادن پرواز ممکن است برایتان مشکل ساز باشد و شاید مجبور به متحمل شدن ضرر زیادی شوید.

 بلیط را آماده کنید

این روزها بلیط های هواپیما بصورت آنلاین و اینترنتی بفروش می رسد. اگر شما بلیط را اینترنتی رزرو می نمایید، یک کد به شماره موبایل همرا شما و یا ایمل شما ارسال می شود. وقتی شما قبل از پرواز در فرودگاه حضور پیدا کردید، با ارئه این کد می توانید بلیط خود را دریافت نمایید. اگر هم بلیط را بصورت حضوری خرید کرده اید، نسخه چاپی را حتما همراه خود داشته باشید تا در فرودگاه با مشکل خاصی مواجه نشوید.

مرحله چک-این (Check-in) و دریافت کارت پرواز

از دیگر نکاتی که قبل از سوار شدن به هواپیما بهتر است توجه شود، دریافت کار پرواز را می توان نام برد. بهتر است بدانید که برای اینکه وقت کمتری صرف این مرحله نمایید، بسیاری از شرکت های هواپیمایی چک-این رو بصورت آنلاین انجام می دهند. کافی است که شما فقط به باجه های مخصوص در فرودگاه مراجعه نمایید و خودتان این مرحله را انجام دهید. بهتر است قبل از رسیدن نوبت شما پاسپورت و بلیط خود را از قبل آماده کنید تا در وقت خود صرفه جویی کرده باشید.

تحویل بار

تحویل بار هم از جمله نکاتی است که بهتر است قبل از پرواز با هواپیما به آن توجه شود. اگر شما وسایل و لوازم زیادی ندارید و فقط یک کیف دستی همراه دارید، مستقیما به گیت پرواز بروید. اما اگر چمدان دارید، باید به بخش تحویل بار بروید و چمدان خود را به مسئول آن بخش تحویل دهید. مسئول بخش دریافت بار، بعد از بررسی دقیق پاسپورت و کارت پرواز شما برچسبی حاوی اطلاعات شخصی شما، برای حفظ و نگهداری چمدان در طول پرواز می چسباند. بهتر است تا پایان پرواز این برچسب را روی چمدان خود نگه دارید.

بازرسی نهایی و سالن انتظار

بعد از پشت سر گذاشتن مراحل بالا و گرفتن کارت پرواز حالا نوبت این است که سمت سالن انتطار فرودگاه بروید. قبل از ورود با سالن انتظار دو مرحله را هم باید انجام دهید؛ مرحله اول کنترل کارت پرواز و کارت ملی و مطابقت مشخصات آنها و مرحله دوم بازرسی بدنی و باری که قرار است با خود به بخش مسافران در پرواز ببرید. بعد از انجام این دو مرحله و گذشتن از بازرسی ها، حالا باید در سالن انتظار بنشینید و منتظر باشید تا وقت پرواز شما برسد.

در فرودگاه بلندگوهایی در سالن نصب شده اند که نام مقصد، شرکت هواپیمایی و ساعت پرواز به همراه خروجی که باید به آن مراجعه شود اعلام می گردد. بهتر است با صدای این بلندگو ها توجه نمایید و بعد از شنیدن مشخصات پرواز خود با خروجی مورد نظر مراجعه نمایید. وقتی کارت پرواز را به مامور مربوطه تحویل دادید، او بخشی از کارت را جدا کرده و بخش دیگر را به شما تحویل می دهد. توجه نمایید که این بخش از کارت پرواز را تا زمان گرفتن بارها در مقصد پیش خود نگه دارید. در فرودگاه های بزرگ اتوبوس های مخصوص شما را به پای پرواز و هواپیما می رسانند اما در فرودگاه های کوچک خودتان باید این مسیر را تا رسیدن به هواپیما طی کنید.

از مهمان‌دار کمک بگیرید

یکی دیگر از نکاتی که قببل از سوار شدن به هواپیما بهتر است توجه شود، پیدا کردن صندلی مخصوص شما می باشد. داخل هواپیما تعداد افرادی که دنبال صندلی خود هستند بسیاز زیاد است، برای اینکه سریع تر به صندلی خود برسید و در شلوغی راهرو باریک هواپیما گیج نشوید، بهتر است از مهماندار خود کمک بخواهید. بلافاصله بعد از اینکه صندلی خود را پیدا کردید، لوازم خود را در محفظه بالای سر خود قرار دهید و راحت بنشینید.

 

  • علی رضایی
  • ۰
  • ۰

خلبان ها در طول پرواز چه کار هایی انجام می دهند؟

همیشه وقتی حرف از سفر و خرید بلیط هواپیما پیش می آید؛ همه ما در مورد برنامه ریزی سفر مانند: انتخاب هتل برای اقامت، جاذبه های گردشگری مقصد، مراکز خرید و رستوران ها صحبت می کنیم. برای سفر کردن آیتم های دیگری وجود دارند که ما آنها را به فراموشی می سپاریم. یکی از مواردی که در سفر با هواپیما بهتر است به آن توجه شود؛ خلبان هواپیما می باشد. بدون شک تا حالا به این مورد اصلا فکر نکرده اید. شغل خلبانی در واقع شبیه به کار متخصص بیهوشی و بی‌حسی است. امرور می خواهیم این موضوع را که خلبان ها در طول پرواز چه کارهایی را انجام می دهند؟ بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

نظارت بر سوخت و زمان

برای اینکه هواپیما در ارتفاع کروز اولیه خود قرار بگیرد، حدود نیم ساعت زمان می برد. منظور از ارتفاع کروز؛ همان ارتفاع 35 هزار پا می باشد. در طول این مدت خلبان روی پرواز تمرکز می کند و با برج مراقبت درحال گفت و گو و تبادل اطلاعات است. وقتی که هواپیما در ارتفاع مورد نظر قرار گرفت، حالا نوبت انجام کارهای دیگر است.

چک کردن سوخت هواپیما اولین کاری است که خلبان باید در ابتدا پرواز انجام دهد. قبل از پرواز بخش عملیات شرکت، برنامه پروازی برای خلبان صادر می کند که هر خلبان پیش از پرواز برای درسترسی به اطلاعات میزان سوخت در کل پرواز و جزئیات مربوط به سوخت مورد نیاز در هر مرحله را باید بررسی نماید.

بعد از گذشت از اولین منطقه تعیین شده، مرحله تثبیت آغاز می شود. در این مرحله خلبان دوم از روی نمایشگر ها، سوخت باقی‌مانده در مخازن هواپیما را به‌همراه زمان دقیق بررسی می نماید و در پلان پروازی خود یا داشت می کند. با محاسبه سوخت مصرفی و زمان دقیق می توان فهمید که سفر طبق برنامه ریزی پیش می رود.

تغییر مسیر

شاید این موضوع در ذهن شما هم باشد که اگر سوخت تمام شد اتفاقی خواهد افتاد؟ یا اگر یکی از موتور ها از کار افتاد چه باید کرد؟ نگران نباشید، خلبان قبل از شما برای تمام این موارد برنامه ریزی دارد. وقتی حالتی اضطراری برای هواپیما اتفاق افتاد، خلبان وظیفه دارد که با بررسی تمام موارد برای فرود تغییر مسیر را انجام دهد. برای تغییر مسیر همیشه نزدیک ترین فرودگاه ها مناسب ترین گزینه ها نیستند.

برای انتخاب فرودگاه مناسب باید جایی انتخاب شود که تنها برای فرود مناسب نباشد، بلکه شرایط مساعد برای پرواز دوباره هم در فرودگاه فراهم باشد. نکته دوم توجه به شرایط آب و هوای منطقه ای که به آنجا تغییر مسیر داده می شود. خلبان بعد از بررسی موارد ذکر شده، دور نام فرودگاه روی نقشه دیجیتال پیش روی خود خط می‌ کشد تا فرودگاه مورد نظر را از دیگر جاها متمایز کند.

اجازه عبور از حریم اقیانوس اطلس

چون مسیر اقیانوس اطلس شمالی یکی از شلوغ ترین مسیر های هوایی است و سیستم های رادار توانایی پوشش کامل این مسیر را ندارند، برای مدیریت ازدحام و ترافیک هوایی مسیر هایی ایجاد می شود. از جمله کارهایی که خلبان در طول پرواز باید انجام دهند؛ هنگام نزدیک شدن به این مسیر ها درخواست اجازه از ای تی سی می کند. ای تی سی هم بعد از ثبت تمام درخواست مجوز پرواز را صادر می کند. بعد از دریافت مجوز، هر دو خلبان باید مسیر، ارتفاع و سرعت از پیش برنامه‌ریزی شده برای هواپیما را با مفاد مجوز صادر شده برای خود به دقت تطبیق دهند و مسیر پرواز خود را طی نمایند.

خوابیدن خلبان حین پرواز

از کارهایی که خلبان در طول پرواز انجام می دهد، خوابیدن و استراحت کردن در یک پرواز طولانی است. وقتی یک پرواز حدود 17 ساعت طول می کشد، خلبان باید هنگام فرود بهترین وضعیت روحی و جسمی را داشته باشد تا تمام توانایی خود موقع فرود هواپیما بکار گیرد. بیشتر هواپیما هایی که به مسافت های دور حرکت می کنند دارای فضای اختصاصی برای خلبان هستند. این فضا معمولا دور از دسترس و تاریک است. همچنین تجهیزات کافی برای کنترل هوا را هم در این فضاها تعبیع شده است. از این رو مکانی مناسب و عالی برای استراحت و تجدید قوا خلبان محسوب می شود.

دوری بودن از شرایط بد جوی

یکی از کارهای اصلی خلبان حفظ ایمنی و آرام آسده نگه داشتن مسافران در پرواز است. خلبانان قبل از پرواز نقشه آب و هوایی مسیر را بررسی می نمایند تا اگر تغییراتی در شرایط جوی ایجاد شد براحتی آن را کنترل نمایند. اکثر هواپیما های مسافربری به سیستم رادار هواشناسی با قابلیت کشف پدیده های جوی مجهز هستند. این سیستم ها اطلاعات لازم را بر روی نمایشگر خلبان نشان می دهند، تا خلبان با استفاده از دانش خود با توجه به شرایط تصمیم گیری کند.

برنامه‌ریزی برای ورود به فرودگاه

زمانیکه به مقصد سفر نزدیک می شوید، خلبان ها باید اطلاعات مربوط به هواشناسی مقصد، باند مورد نظر و روش پرواز را بررسی نمایند. برای اینکه خدمه پرواز بتوانند فاصله فرود با در نظر گرفتن وضعیت باند محاسبه نمایند؛ به اطلاعاتی نظیر: جهت و سرعت باد، دما، طول باند و میزان لغزندگی باند نیاز دارند تا مرحله‌ تقرب را به‌طور خلاصه اجرا ‌کنند. هدف از مرحله تقرب این است که خلبان های حاضر در کابین در مورد چگونگی فرود و خطر های احتمالی باهم صحبت می کنند تا در زمان فرود غافلگیر نشوند و بتوانند تصمیم درستی بگیرند.

  • علی رضایی